pondělí 27. září 2010

Aktuální nabídka stipendií

Mobilitní týden na Masarykové univerzitě, „Více Masaryků do světa” (4.-8. října 2010)

Centrum zahraničních studií ve spolupráci s fakultními zahraničními odděleními připravuje pro všechny studenty a zaměstnance MU týden, v jehož rámci budou představeny zahraniční aktivity univerzity, zejména pak mobilitní možnosti pro studenty a zaměstnance univerzity.

Aktuální a úplný program na http://czs.muni.cz/cz/out/o-nas/cinnosti



Výzkumná stipendia pro doktorandy a post-docy ve Švýcarsku
Národní agentura evropských programů vyhlášuje třetí výzvu Programu švýcarsko-české spolupráce - Fondu na stipendia – SCIEX-NMSch pro předkládání žádostí s termínem 1. 11. 2010. O stipendia se mohou ucházet doktorandi a post-doktorandi za účelem realizace výzkumného projektu ve Švýcarsku.
Bližší informace o programu získáte na stránkách www.sciex.cz nebo přímo na švýcarských stránkách programu na www.sciex.ch
Zájemci o tento program se mohou zúčastnit semináře programu SCIEX s názvem „SCIEX Info Days“, který se uskuteční v termínu 5.10. od 11h v prostorách Domu zahraničních služeb – pozvánku na seminář spolu s odkazy na registraci najdete zde (http://www.naep.cz/index.php?a=view-project-folder&project_folder_id=520&view_type_code=seminar&).



Pannonia Research Award
The University of Applied Sciences Burgenland with its study programmes in the four key competence areas Business Studies (with a CEE focus), Information and Communication Technology and Management, Energy and Environmental Management, and Health invites you to participate in the Pannonia Research Awards 2010. The University of Applied Sciences Burgenland has created the Pannonia Research Awards as a means of encouraging research and publishing activities within the key competence areas of the University of Applied Sciences Burgenland. Persons submitting excellent papers should gain recognition for their endeavours.
The topic of the awards is “Regional and European future issues in the key competence areas Business Studies, Information and Communication Technology and Management, Energy and Environmental Management and Health“
Entries for the Pannonia Research Awards will be welcomed in two categories:
“Pannonia Research Awards for Junior Researchers”
“Pannonia Research Awards for Teachers and Researchers”
For further information about the awards, please visit the website at:
http://www.fh-burgenland.at/award.


Hong Kong PhD Fellowship Scheme 2011/12

On behalf of the Research Grants Council (RGC) of the Hong Kong University Grants Committee, IIE is pleased to announce the Hong Kong PhD Fellowship Scheme 2011/12. The PhD Fellowship program will unite top international research postgraduate students and Hong Kong's world-class research institutions.
The Hong Kong PhD Fellowship Scheme has been launched by the Research Grants Council (RGC) of Hong Kong in 2009 and aims to attract the best and brightest students in the world to pursue their PhD degree programs in Hong Kong.

Hong Kong's institutions are extending the boundaries of various fields including sciences, engineering, humanities, arts, social sciences, medicine, biotechnology, business, and specializations such as textile design, and supply chain and tourism management.

The Fellowship will provide an annual stipend of HK$240,000 (approximately US$30,000) and a conference and research-related travel allowance of HK$10,000 (approximately US$1,300) per year for a maximum period of three years.

The application deadline is 1 December 2010.
more information at: www.rgc.edu.hk/hkphd/


Stipendium für junge Journalisten

Bewerbung für ein Stipendium in Deutschland
Für ein Stipendium der Robert Bosch Stiftung können sich jüngere Journalisten aus Armenien, Aserbaidschan, Bulgarien, Estland, Georgien, Lettland, Litauen, Moldau, Polen, Rumänien, der Slowakei, Slowenien, Tschechien, der Ukraine und Ungarn bewerben, die
• über eine mehrjährige Berufserfahrung verfügen und
• Deutsch in Schrift und Sprache gut beherrschen.
Für die Bewerbung muss neben dem Bewerbungsbogen der Robert Bosch Stiftung
• mindestens eine Arbeitsprobe (mit kurzer deutscher Zusamenfassung des Inhalts) und
• eine Begründung (Motivationsschreiben) für den Antrag

beigelegt werden. Bewerbungen per E-Mail sind möglich, bitte die Unterlagen möglichst als pdf und keinesfalls als Bilddateien (jpg etc) schicken.
Zeugnisse, Zertifikate, persönliche Beurteilungen oder andere Dokumente zum Antrag bitte nur als Kopie einreichen.
Bewerbungsunterlagen unter: www.medien-mittler.de
Bewerbungsschluss: 1.November 2010

pátek 10. září 2010

Aktuální nabídka stipendií

Studium na partnerských univerzitách MU v zámoří (doplnění informací z minulého newsletteru)

Centrum zahraničních studií vypisuje výběrové řízení na studijní místa na partnerských univerzitách v jarním semestru 2011 (případně v obou semestrech roku 2011). Celkově se jedná o sedmnáct univerzit v USA, Kanadě, Izraeli, Brazílii, Chile, Austrálii, Japonsku, Jižní Koreji, Tchajwanu a Číně.
• Tato nabídka je určena studentům, kteří v době výjezdu do zahraničí mají ukončené minimálně dva semestry studia na MU,
• ač je většina univerzit v nabídce otevřená studentům bakalářských a doktorských programů, několik možností je nabízená i doktorandům,
• předpokladem je vynikající znalost angličtiny, případně jazyka, ve kterém bude výuka probíhat
• student by měl pravděpodobně obdržet stipendium až ve výši 10 000 Kč na měsíc
Termín odevzdání přihlášek: čtvrtek 23. září 2010 prostřednictvím on-line přihlášky
Kontaktní osoba: Martin Glogar (glogar@czs.muni.cz)
Více informací: http://czs.muni.cz/cz/out/studenti/studijni-pobyty/Stipendia-na-part

Zájemci o tento program, kteří nemají žádný standardizovaný jazykový certifikát (a nesplňují jiné specifické podmínky) se musí zúčastnit jazykového testu, který pořádá Centrum zahraničních studií ve spolupráci s Centrem jazykového vzdělávání. Test proběhne 21.9.2010 v 18 hodin v učebně P24 na FSS, Joštova 10. Informace k testu najdete v „aktuálních informacích“ na výše uvedeném odkaze.


Erasmus Mundus II – výměnné pobyty na univerzitách v Západním Balkáně

V rámci programu Erasmus Mundus Akce II (dříve External Cooperation Window) je nyní možné podat přihlášku na mobilitu v akademickém roce 2011/2012 pro oblast Západního Balkánu. Tento program umožňuje studentům i učitelům z Evropské unie vycestovat se štědrou finanční podporou na studijní, výzkumný, či pracovní pobyt na vybraných universitách na Západním Balkáně. Více informací na odkaze: http://czs.muni.cz/cz/out/studenti/studijni-pobyty/emecw-files/lot10.

Přihláška na akademický rok 2011/2012 (přihlásit se lze pouze na podzimní semestr 2011) bude otevřená od 15. října do 28. listopadu 2010. Informace a online přihlášku najdete na stránkách programu JOINEU SEE (http://www.joineusee.eu/).

Novinky a aktuální informace ohledně programu Erasmus Mundus Akce II (dříve External Cooperation Window) najdete na http://czs.muni.cz/cz/out/studenti/studijni-pobyty/erasmusmundus_ecw


Upozornění:
V rámci programu Erasmus Mundus Akce II je do 15. září možné podat přihlášku na mobilitu v akademickém roce 2010/2011 pro oblast Blízkého Východu. Více informaci viz http://czs.muni.cz/cz/out/studenti/studijni-pobyty/emecw-files/lot4".


Kontaktní osoba pro program EM II: Amal Al Khatib, amal@czs.muni.cz, 549 49 3110.



Stipendia do Německa prostřednictvím GFPS-CZ

GFPS-CZ zprostředkovává stipendia na letní a zimní semestry na německých univerzitách. Stipendia jsou financována z Nadace Roberta Bosche a Česko-německého fondu budoucnosti. Výše stipendia je asi 580 € měsíčně.

Hlavní přednosti, které odlišují stipendium GFPS od jiných stipendijních programů (např. Erasmus) jsou osobní asistence při zařizování stipendijního pobytu (jak před odjezdem, tak po příjezdu). GFPS má v univerzitních městech své „Stadtgruppen“, skupiny členů a příznivců GFPS, kteří stipendistovi pomohou administrativou, bydlením i začleněním do společnosti. Stipendisté GFPS se dvakrát během svého pobytu setkávají. Poprvé na „Städtetage“, kdy některá ze Stadtgruppen uspořádá poznávací a seznamovací seminář v některém německém městě. Na konci stipendijního pobytu se koná Quadrat (čtyři národnosti), kde se všichni stipendisté sejdou a prezentují výsledky svého stipendijního pobytu. Jediným požadavkem, který GFPS na stipendisty klade, je aktivní výkon studijního záměru a účast na těchto setkáních stipendistů (tzn. nepožadujeme získání určitého počtu kreditů jako u programu Erasmus).

Podmínky, které musí uchazeči o stipendium splňovat
* student denního studia VŠ, která ukončil druhý ročník (bakalářské, magisterské studium) | Pozor, stipendium GFPS není určeno pro doktorandy!
* věk maximálně 30 let
* stipendia jsou otevřená všem oborům (technické, humanitní, přírodovědné)
* zájem o prostor střední Evropy a kulturní spolupráci
* základní znalost německého jazyka
Termíny odevzdání podkladů
* Na zimní semestr (v Německu: 1.10.-31.3.) – do 31.března
* Na letní semestr (v době 1.4.-31.8.) – do 31.října

Univerzity, s nimiž má GFPS smlouvu o vysílání stipendistů
Aachen, Bayreuth, Berlin, Bielefeld, Bochum, Bonn, Bremen, Chemnitz, Dresden, Düsseldorf, Erlangen, Essen, Frankfurt am Main, Frankfurt/O., Freiburg in Br., Greifswald, Göttingen, Hamburg, Hannover, Heidelberg, Ingoldstadt, Jena, Karlsruhe, Konstanz, Kornheim, Köln, Leipzig, Mainz, Marburg, München, Münster, Oldenburg, Osnabrück, Passau, Potsdam, Regensburg, Trier, Tübingen, Weimar

Informace naleznete na: www.gfps.cz. S dotazy se můžete obracet na: brezinaivy@gmail.com.


Praktikantská stipendia v Německu nabízená organizací GFPS
Partnerská sdružení pro studentskou výměnu ve střední a východní Evropě GFPS-CZ a GFPS e.V. vypisují společně s firmou GK SOFTWARE AG praktikantská stipendia na období od 1. března 2011 do 31. července 2011. Jedná se o dvě místa pro české studenty nebo studentky u firmy GK SOFTWARE AG, kteří současně bude moci studovat na vysoké škole v Berlíně.

Stipendista/stipendistka pracuje 4 dny (po 8 hodinách) v týdnu pro GK SOFTWARE AG. Zbývající den v pracovním týdnu bude věnovat studiu na vysoké škole v Berlíně. GFPS také nabízí osobní pomoc a podporu v místě studia.
GFPS pořádá dva multinárodnostní semináře (Dny měst a Quadrat), kterých se zúčastní i další stipendisté GFPS. Účast na těchto seminářích je povinná, všichni stipendisté zde představí výsledky svých vědeckých projektů. Výše stipendia činí 580 Euro měsíčně.

Požadavky:
• Odborné znalosti
• Zájem o německou kulturu a společnost
• Dobrá úroveň němčiny, status českého studenta

Zájemci/zájemkyně musí poslat motivační dopis, strukturovaný životopis, potvrzené výsledky studia a doporučující dopis vysokoškolského pedagoga, kterým doloží své studijní výsledky, společenskou angažovanost nebo kariérní zkušenosti žadatele/žadatelky. Všechny podklady musí být vyhotoveny v němčině.
Podklady bude vyhodnocovat německo-česká komise

Otázky a podklady k přihlášce zasílejte na e-mailovou adresu: katharina.link@gfps.org
Přihlášky zasílejte do 31.10.2010

Více informaci: http://gfps.cz/cz/?page_id=308 (pro vyvíjení Java) a http://gfps.cz/cz/?page_id=305 (pro projekty Business Intelligence/Data Warehouse)


Mobilitní týden na Masarykové univerzitě (4.-8. října 2010)

Centrum zahraničních studií ve spolupráci s fakultními zahraničními odděleními připravuje pro všechny studenty a zaměstnance MU týden, v jehož rámci budou představeny zahraniční aktivity univerzity, zejména pak mobilitní možnosti pro studenty a zaměstnance univerzity.

Program a další informace o tomto týdnu bude zveřejněn v nejbližších dnech v aktualitách na stránkách CZS a zároveň budou zaslány v příštím newsletteru.

pondělí 28. června 2010

oead.news for scholars & alumni | June 2010

June 2010
CONTENT
OeAD

Inside
> Info4scholars
> Europass
> Intercultural Competence for Young Researchers on the Move
> Franz Werfel symposium 2010
> KEF - Commission for Development Studies at the OeAD-GmbH Alumni meetings in Ethiopia, China & Turkey Programmes, scholarships & grants
> APPEAR – Deadline 30.7.2010
> Incoming grants - Deadlines

© Nationalagentur/OeAD
Info4scholars
Even more services for scholarship holders
Scholarship holders often also like to use their study or research period for collecting further information about the education sector and funding possibilities which could be relevant for their future career. “info4scholars”, initiated by the Centre for International Cooperation and Mobility – ICM is such a project. The planned events offer scholarship holders – in addition to the cultural excursions of the regional offices – also the chance for networking and exchange of experiences.
“Show what you are capable of“ was the title of the first event organised by the ICM in cooperation with the OeAD National Agency for Lifelong Learning and Europass Austria. The 32 participants from nine different countries gained an insight into the Austrian education system and the European higher education landscape. Magdalena Burtscher and Lydia Rössler of Europass Austria also informed about the Bologna Process and the portfolio of Europass.
Especially the Diploma Supplement, one of the five Europass documents, was met with great interest. Those participants who complete their studies in Austria will receive this document in German and English from their universities. A lively discussion about admission requirements in Europe followed, which continued in the informal part of the event. Many of the participants expressed the wish for further events and meetings.
The “info4scholars” team at the ICM/OeAD will try to comply with this wish in cooperation with the regional offices and will continue this series.

Europass
Let Europass show what you know!
Opening doors to learning and working in Europe
Europass helps to make skills and qualifications clearly and easily understood throughout Europe and enhances individual mobility in education, training and on the labour market as well. Europass is a portfolio of five documents, which can be used individually or in any combination. This framework was developed at European level
and wants to improve the transparency of diplomas, certificates and competences.
The Europass Curriculum Vitae (CV) and Europass Language Passport are created by the holder himself/herself, both can be completed online on the Europass Portal in 26 languages. (www.europass.europa.eu)
The Europass Mobility, Certificate Supplement and the Diploma Supplement are filled in and issued by competent authorities or institutions.
Europass is used by job applicants, employers and counsellors as well.
Actually the implementation of Europass is supported by a network of National Europass Centers (www.europass.at) in 31 countries.
How does Europass work?
Europass CV is a standardised form for creating a CV, allowing to communicate qualifications and competences in a systematic, chronological and flexible format. Europass CV gives a comprehensive overview and makes it possible to describe e.g. soft skills in a concise way.
Europass Language Passport clearly presents the holder’s language proficiency. The Language competence can be characterised with reference to the Common European Framework of Languages, which defines six levels (from A1, 2 basic user, B1, 2 independent user to C1, 2 proficient user) divided into partial competences “understanding”: listening and reading, “speaking”: spoken interaction and spoken
production and “writing”. A self-assessment grid consisting of a short description of the level is a relevant tool to fill in the Language Passport.
Certificates and experience with the language can also be included in the language passport, the latter showing for example the range of intercultural experience.
Europass Mobility is a documentation of learning and work experience gained abroad.
The Certificate Supplement describes the profile of skills and competences gained during a vocational training programme and is issued jointly with certificates to which it applies; for examples in German and English see www.zeugnisinfo.at.
The Europass Diploma Supplement contains personal and detailed information about the higher education diploma or degree earned by its holder.
In Austria it has been mandatory since 2005 for institutions of higher education to provide each graduate with a diploma supplement. Usually the Diploma Supplement is issued in German and in English.

Intercultural Competence for Young Researchers on the Move
Managing cultural diversity while working in international research teams is an essential task for young academics. More and more young researches seek periods of study and work abroad to improve their scientific career and establish new academic ties. While teaching, learning and research in a new academic environment can be an exciting and enriching experience, an unfamiliar cultural setting can at the same time entail unexpected challenges and obstacles. What are the challenges, the demands and the basic conditions that occur when working in foreign academic settings?
This interactive workshop is part of the activities in the project “Researchers on the Move. Intercultural Dimensions in Sciences and Humanities”, which facilitates critical discourse about interculturality in sciences and humanities and at the same time creates an opportunity for students/researchers from different backgrounds to meet and exchange their views. The workshop took place on March 19th, 2010 in Graz and we would like to thank all participants for their motivation and for sharing their intercultural experiences.

Jean Bertrand Miguoue, Werfel scholar and Lydia Skarits, ICM © OeAD
Alumnus-Portrait of Jean Bertrand Miguoue
Christoph Ramoser (Federal Ministry for Science and Research-BMWF), Konstanze
Friedl (University of Vienna), Beatrix Karl (Austrian Federal Minister for Science and Research) & Hubert Dürrstein, CEO OeADGmbH © HBF/Wenzel
Franz Werfel symposium 2010
The Franz Werfel Grant – a programme with sustainability
On April 16th and 17th, 2010 the annual Franz Werfel symposium took place at the Austrian Society for Literature. After the opening presentation by Doron Rabinovici (Handschellen aus Österreich. Oder: Das Behagen in der Kultur) selected Franz Werfel scholars gave a speech about the topic ”poems and history. About the poetic and political speech in Austria”. One of the highlights of the symposium was the meeting with Beatrix Karl, the Austrian Federal Minister for Science and Research. Beatrix
Karl honours the Franz Werfel grant as the most successful programme of the Ministry of Science and Research in the framework of international mobility. For her the programme is not only an established part of the literary and cultural life of Austria; but the recipients of Werfel grants are ambassadors for Austrian literature
and culture worldwide. The Franz Werfel programme, which was initiated in 1992, is also the oldest programme of the ministry. The Franz Werfel Grant, which was named after the Austrian-Bohemian author Franz Werfel (1890- 1945), addresses itself to
young university teachers from all over the world whose work focuses on Austrian literature. Recipients of Werfel grants can work as visiting researchers at university departments and carry out specialist studies in libraries, archives or at research institutions.
This grant does not only offer material support for up to 18 months but also guarantees sustainability through follow-up support.

Scientific Quality and Value - Relevance for Development – Sustainability The Commission for Development Studies at the OeAD-GmbH (KEF) aims at bridging the gap between science and development in supporting a development-oriented approach in research and science.

Scientific Quality and Value - Relevance for Development – Sustainability - these are the main KEF criteria for project funding.
Recently four project reports and a factsheet were published on the website, all are available in English:
Brazil: Plants for civil engineering structures: Analyses of selected criteria for sustainable soil protection in Southern Brazil
Nepal: Food security in local markets of the Kathmandu valley - Validation and quality control of methods for pesticide analysis
Nepal: Identification of criteria and indicators for a sustainable management of community forests - a research project based on community forestry in Nepal
Cambodia: Promoting biodiversity conservation in Cambodia – Cambiodiversity
Bhutan: The Education System in Bhutan & Austro-Bhutanese Development and Research Cooperation (KEF Fact Sheet 1/2010)
Web feature: ‘Happiness’ - a path towards development?
The current KEF Forum discusses the interconnections between the concept of ‘Gross National
Happiness’ and the national development in the kingdom, particularly during the last decade.

Alumni meetings
Ethiopia: AEEA Alumni Conference, October 9 to 10, 2010
The approval of the AEEA, Association of Ethiopians Educated in Austria constitution and action plan was done during the alumni conference in April 2009 organised by the OeAD and the Austrian coordination office at Bahir Dar, Ethiopia. Based on the approved alumni association constitution the conference participants elected an Executive Committee (EC) consisting of five members to lead the association for two years.
The EC, after taking the responsibility of leading the association, engaged in searching funds to implement the action plan. As a result the EC decided to prepare a project proposal for fund soliciting and luckily the EC with its first attempt of preparing a convincing project proposal succeeded to get a fund from KKS to cover the costs of the action plan for the year 2009/10.
Meanwhile AEEA is now registered and licensed by the Federal Democratic Republic of Ethiopia Ministry of Justice Charities and Societies Agency as an Ethiopian Residents Society in accordance with the Charities and Societies Proclamation No.621/2009 and it has a certificate bearing the number 1712, which has been issued on March 18, 2010.
Therefore, the main objectives of the planned conference are:
 To officially inaugurate AEEA and to declare that it is a legal and certified association.
 To monitor/midterm evaluate the action plan of the AEEA, and
 To serve as a forum for members to exchange ideas, experiences and present papers of national and international significance.
Please use the following e-mail contact addresses to give your comments:
Soromessa@yahoo.com
esubalewabate@gmail.com


China
This year the OeAD and Eurasia-Pacific Uninet will organize a first meeting of all Chinese alumni of the OeAD at the Expo 2010 in Shanghai.
Time: October 20, 2010, 2 - 8pm
Place: Austrian Pavilion, WORLD EXPO 2010
Shanghai, China
All Chinese scholars will get an invitation by e-mail from us soon. We are looking forward to receiving many registrations for the event. See you in Shanghai!
Mongolia
This year the OeAD and Eurasia-Pacific Uninet will organize a first meeting of all Mongolian alumni of the OeAD in Ulan Bator.
Time: July 14, 2010, 6:30 pm
Place: Gate Restaurant, Ulan Bator, Mongolia
All Mongolian scholars have already received an invitation by e-mail for this event.
We are looking forward to receiving many registrations and hope you will have an unforgettable evening with fellow alumni of the OeAD and representatives from Austria.
Turkey
The Austrian Association for the Middle East and the Austrian Cultural Forum Istanbul invite alumni of different Austrian scholarship programs from Turkey for an alumni meeting in Istanbul on September 25, 2010. This meeting will provide the opportunity to present projects, exchange ideas and experiences and have face to face contact with other alumni of different fields.
Connected to this meeting is a cultural program in the evening of September 24th at the Austrian Cultural Forum (Yeniköy): Opening of an exhibition about the famous oriental scientist Freiherr von Hammer-Purgstall, followed by a concert.
For more information and if you are interested in participating please contact
Dr. Theresia Laubichler, Austrian Association for the Middle East (ÖOG)
theresia.laubichler@orient-gesellschaft.at

Programmes, Scholarships & Grants
APPEAR – general information
The objective of the new programme appear is to strengthen institutional capacities in higher education, research and management in the key regions of the Austrian Development Cooperation (ADC) through academic partnerships with Austrian academic institutions and Master's and PhD Programmes as a contribution to sustainable reduction of poverty.
The Kick off event of appear took place on March 24, 2010; in Vienna, Please find the programme and the presentations (only available in German) and the pictures on our website!
An Information event for scholars (in English) took place on April 15, 2010; in Vienna.
The powerpoint presentation in English can be found here!
Deadline for submission of academic partnerships: July 31, 2010
The programme has two components whereby the focus is on the academic partnerships. However, this is closely related to Master's and PhD programmes that mainly support students and academics from already existing partnerships to implement long lasting and sustainable cooperation. Both components share the overall objective to strengthen the institutional capacity of the partners in the South. Appear funds well-designed collaborative and innovative projects that respond to identified
needs and demands in the partner countries and institutions. The participatory approach of the programme means that project proposals are expected to be planned and worked out jointly. At least two higher education institutions – one from the country addressed and one from Austria – must be involved in the partnership.

Eligible countries
Partner institutions in the South, and participants of Master's and PhD programmes at Austrian universities, come from the following countries:
 Ethiopia, Uganda, Kenya
 Mozambique
 Cape Verde, Burkina Faso, Senegal
 Nicaragua, El Salvador, Guatemala
 Bhutan, Nepal
 Palestinian Territories
Thematic focus
All proposed activities are expected to be related to the thematic focus of appear.
 Higher education and research for development
 Water supply and sanitation, rural development, energy, private sector development, governance and human rights
 Poverty reduction, environment and natural resources, peace building and conflict prevention, gender equality
 Strengthening of skills in social sciences as an instrument to systematically analyze the reasons of poverty and to empower capacities in social science research

Application deadline for incoming grants
September 1, 2010 – Application deadline for Incoming grants
 Scholarship Council of the Scholarship Foundation of the Republic of Austria
Scholarships for students
- who are descendants of forced labour workers
- or come from those countries that have exceptionally suffered from the Nazi regime, especially from the recruitment of forced labour workers.
September 1, 2010 – Application deadline for Outgoing grants
 Marietta Blau Grant
The Marietta Blau Grant offers financial support for carrying out the abroad part (6-12 months) of a doctoral programme at Austrian universities: the grant enables scientific research worldwide.
Target group: Highly qualified doctoral candidates enrolled at an Austrian university
Detailed information: www.grants.at
Submission of applications: www.scholarships.at
Acknowledgements: Responsible for the Content: DI Elke Stinnig
ICM – Centre for International Cooperation & Mobility at the OeAD-GmbH | Head Office: Vienna | FN 320219 k | Commercial
Court Vienna | DVR 4000157 | ATU64808925 1090 Wien | Alser Straße 4/1/3/8 | T +43 1 4277-28174 | F +43 1 4277 28194 |
E alumni@oead.at | www.oead.at

pátek 21. května 2010

European Research & Business Speed Dating and ESOF2010

The European Research & Business Speed Dating is part of ESOF2010 Science to Business Programme. ESOF - Euroscience Open Forum 2010 is the biennial pan-European meeting dedicated to scientific research and innovation. ESOF2010 will take place from 2nd
to 7th July in Turin.

How it works
• On line registration and profi le submission: www.esof2010.org/speeddating
» deadline: 7th June 2010
• On line selection of the counterparts you are willing to meet
» deadline: 14th June 2010
• A few days before the event you will receive your personal meeting plan
• Bilateral meetings: 6th July 2010
» costs: free of charge
» working language: English

neděle 9. května 2010

Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců

Mezírka 1, 602 Brno (3. patro)

Tel.: +420 533 433 540
Email: cizincijmk@centrum.cz
Web: www.cizincijmk.cz

Otevírací hodiny:
PONDĚLÍ – ČTVRTEK: 9.00 – 20.30
PÁTEK: 8.00 – 12.00

Leták s nabídkou služeb (pdf)

pátek 7. května 2010

Aktuální nabídka stipendií

EU-Canada Study Tour and Internship Programme 2010 –
“Thinking Canada”


“Thinking Canada” is an exciting new initiative of the European Network for Canadian Studies, a three-and-a-half week study tour to Canada for European students that will take place from
1-26 September 2010, followed for a few selected participants by two-month internships. It will be preceded by four days of briefings in Brussels on the EU and EU-Canada relations.

The aim of the study tour is to offer its participants a unique in-depth experience of Canada through an intensive programme of visits to major private and public institutions, government bodies, think-tanks and NGOs. At each place, the students will receive briefings and have the opportunity to exchange views with representatives of these bodies, many of them leading experts in their fields. The tour will begin in Brussels, and travel to Ottawa, Québec, Montréal, Toronto, Vancouver and Victoria.

This immersion in Canada will offer a unique opportunity for an academic experience in a non-academic setting. The tour is focused on a number of themes, in particular cultural diversity (including the English/French relationship, the First Nations and multiculturalism), political issues (federalism, regionalism, the role of government), the environment (including Arctic issues), urban issues and economic topics (business, finance, trade). EU-Canada relations will also be covered and provide a recurring backdrop to the discussions. Two European academic advisors will be accompanying the tour to serve as resource persons and work with the students in helping them complete the specific academic tasks they have previously agreed on with their academic advisors at their home universities.

In addition to the tour, three two-month internships will be offered to participants immediately following the end of the tour. These will take place at the Institute for Research on Public Policy (Montréal), Canada’s oldest public policy think thank; the environmentally-focused David Suzuki Foundation (Vancouver); and a Canadian government department in Ottawa.

For further information on the tour, its programme, internships, costs and how to apply, go to the tour’s website at www.thinking-canada.eu.

Deadline for applications: Monday 24 May 2010


Freie Universität Berlin International Summer (FUBiS)

In collaboration with the DAAD, FUBiS has the pleasure to award STIBET partial-tuition scholarships of 650 € each to qualified international candidates for the participation in FUBiS term III (July 17th – August 14th, 2010).
Scholarship applications and related materials are due by May 26, 2010 (date of receipt). Awards are based on the applicant’s academic achievements and financial needs.
Please visit our website for further information: http://www.fubis.org/de/geb/stipendien/stibet_2010.html

* * * * * * * * * * * * * * * * * *

FUBiS freut sich, in Zusammenarbeit mit dem DAAD STIBET-Teilstipendien in Höhe von jeweils 650 € an qualifizierte internationale Bewerber für die Teilnahme an FUBiS Term III (17. Juli - 14. August 2010) vergeben zu können.
Der Antrag sowie die erforderlichen Nachweise sind bis zum 26. Mai 2010 (Eingangsdatum) einzureichen.
Die Vergabe der Stipendien richtet sich nach den akademischen Leistungen sowie der sozialen Bedürftigkeit.
Weitere Informationen finden Sie auf unserer Website: http://www.fubis.org/de/geb/stipendien/stibet_2010.html


7th Annual Summer School on European Union and Legal Reform

The Center for Constitutional Studies and Democratic Development (CCSDD) and the Faculty of Law of the University of Belgrade are pleased to announce the 7th Annual Summer School on European Union and Legal Reform, which will take place in Igalo, Montenegro from July 25 – July 31, 2010.

The Summer School brings together students, scholars and young legal practitioners from all the European area, including the Balkans, to study the constitutional implications of European Union expansion. It provides a forum through which knowledge is exchanged, discussion is encouraged and young leaders work to improve the legal environment of Central and Eastern Europe and to smooth the process of accession to the EU.

The deadline is May 31st, 2010, and the direct link for the online application is www.ccsdd.org/montenegro/apply.cfm

The School recruits final year students, graduate students and PhD in Law and Political Science from all the European area, including the Balkans, with a good knowledge of English and a strong interest in analyzing and discussing the above-mentioned subjects.

You can find additional details about the program at www.ccsdd.org/montenegro. However, please do not hesitate to contact us at info@ccsdd.org should you need any additional information.



Mezinárodní letní škola pořádané na Renmin University v Pekingu

MŠMT nabízí dvě částečná stipendia k účasti na Mezinárodní letní škole pořádané na Renmin University v Pekingu. Celkem se nabízí téměř 100 kurzů, z nichž je cca 60 vyučováno pedagogy nejprestižnějších univerzit světa (např. Yale University, Harvard University, Cambridge University, University of California, Berkley)

Bližší INFORMACE jsou k dispozici na http://www.zahranici-stipendium.cz/scripts/detail.asp?id=4155.

PŘIHLÁŠKY je nutno DORUČIT nejpozději DO 14.5.2010 na adresu :
MŠMT
Odbor mezinárodních vztahů – referát Čína
Karmelitská 7
118 12 Praha 1


Nabídka Akademické informační agentury MŠMT ke studiu v Egyptě a Rusku

EGYPT - Jednoroční stipendium pro studium arabštiny určeno studentům všech oborů.
Uzávěrka: 25. června 2010
Informace na webové stránce: http://www.zahranici-stipendium.cz/scripts/detail.asp?id=3878

EGYPT – Stipendia pro české muslimy pro studium arabštiny a základů islámu
Uzávěrka: 25. června 2010
Informace na webové stránce: http://www.zahranici-stipendium.cz/scripts/detail.asp?id=3883

RUSKO – 78 stipendií vlády Ruské federace pro Českou republiku nad rámec mezinárodni smlouvy na rok 2010/2011
Určeno pro bakalářské, magisterské a doktorandské studium.
Uzávěrka : 15. května 2010
Informace na webové stránce: http://www.zahranici-stipendium.cz/scripts/detail.asp?id=649



Stipendia Fulbrightova programu pro vědecké pracovníky a přenášející z ČR

1. Fulbrightovo stipendium pro vědecké pracovníky a přednášející z ČR ve všech oborech s výjimkou klinické mediciny. Podmínkou je titul Ph.D. (nebo jeho starší ekvivalent), předchozí úspěšná výzkumná a/nebo pedagogická činnost, dobrá znalost angličtiny, kvalitní výzkumný projekt a pozvání z USA. Pravidelná uzávěrka přihlášek je 1. října na následující akademický rok. Stipendium je poskytováno na dobu tří až deseti měsíců podle potřeb žadatele. Podrobnosti včetně přihlášky jsou na: http://www.fulbright.cz/fulbrightova-stipendia/stipendium-pro-pobyt-vedcu-a-prednasejicich.shtml .


2. Fulbright-Masarykovo stipendium pro ty zástupce akademické obce v ČR, kteří jsou kromě svého úzkého odborného zaměření činní také v akademickém a veřejném životě (v akademickém senátu, v neziskové organizaci, v místní samosprávě apod.). Stipendium pro všechny obory (s výjimkou klinické mediciny) se uděluje ve dvou kategoriích: A. pro mladé vědecké pracovníky na počátku vědecké kariéry před dosažením titulu Ph.D.; B. pro pokročilé vědecké pracovníky s titulem Ph.D. či jeho starším ekvivalentem. Podmínkou je kromě výše uvedené mimoakademické činnosti předchozí úspěšná výzkumná a/nebo pedagogická činnost, dobrá znalost angličtiny, kvalitní výzkumný projekt a pozvání z USA. Pravidelná uzávěrka přihlášek je 1. prosince na následující akademický rok. Stipendium je poskytováno na dobu tří až deseti měsíců podle potřeb žadatele. Podrobnosti včetně přihlášky jsou na: http://www.fulbright.cz/fulbrightova-stipendia/fulbright-masarykovo-stipendium.shtml .


3. Proshek-Fulbrightovo stipendium pro odborníky v biomedicínských vědách (včetně navazujících oborů, jako je stomatologie či farmacie, nikoliv však klinické medicína). Stipendium se uděluje ve dvou kategoriích: A. pro mladé lékaře na počátku profesní kariéry před získáním osvědčení o zdravotnické způsobilosti dle zákona 95/2004Sb. (považovaným za alternativu 2.atestace) nebo titulu Ph.D.; B. pro lékaře s 2. atestací nebo s osvědčením o zdravotnické způsobilosti dle zákona 95/2004Sb. nebo s titulem Ph.D. (či jeho starším ekvivalentem). Podmínkou je předchozí úspěšná výzkumná a/nebo pedagogická činnost, dobrá znalost angličtiny a kvalitní výzkumný projekt. Hostitelskou institucí v USA je University of Minnesota School of Medicine. Pravidelná uzávěrka přihlášek je 1. února na následující akademický rok. Stipendium je poskytováno na dobu tří až deseti měsíců podle potřeb žadatele. Podrobnosti včetně přihlášky jsou na: http://www.fulbright.cz/fulbrightova-stipendia/proshek-fulbrightovo-stipendium-pro-lekare.shtml .

Zdroj Fulbrightova komise v Praze.
Další podrobnosti:
Dr. Hana Rambousková
Fulbrightova komise
Táboritská 23
130 87 Praha 3
tel. 222 729 987, l. 22
rambouskova@fulbright.cz
http://www.fulbright.cz



Stipendisté z USA na univerzitách a výzkumných pracovištích v ČR

1. Pracovníci univerzit v ČR mohou ve svých kurzech využít pobytu přednášejících a badatelů z USA, kteří každoročně v ČR jeden či dva semestry přednášejí či se věnují výzkumu v rámci Fulbrightova programu a jejichž aktualizovaný seznam pro rok 2009/10 bude během července 2009 umístěn na stránku FK: http://www.fulbright.cz/soucasni-stipendiste/index.shtml. Usilujeme o to, aby pobyt našich stipendistů v ČR byl co nejintenzivněji využit. Proto velmi rádi zprostředkujeme kontakt, pokud by byl některý z nich pro příležitostnou přednášku na některém univerzitním či akademickém pracovišti v ČR vhodný.


2. Pokud má univerzita v ČR na dobu jednoho či dvou semestrů zájem o konkrétního přednášejícího z USA, který by byl ochoten i schopen jejímu zájmu vyhovět, musí tento americký zájemce včas o Fulbrightovo stipendium požádat. Uzávěrky pro americké vědce a přednášející jsou 1. srpna na následující akademický rok. Podrobnosti jsou na: http://www.cies.org/us_scholars/.

3. Vedle výše uvedeného dlouhodobého stipendijního programu pro americké přednášející je ustaven ještě Fulbright Senior Specialist Program pro krátkodobé hostování specialisty z USA (v rozsahu 2 až 6 týdnů) v oborech: americká studia, antropologie/archeologie, ekonomie, informační technologie, knihovnictví, mediace a řešení konfliktů, městské plánování, ochrana zdraví, ochrana životního prostředí, pedagogika, podnikový management, politologie/veřejná správa, právo, sociologie a sociální práce, výuka angličtiny/aplikovaná lingvistika (pouze pro projekty zameřené na tvorbu osnov či další profesní růst vyučujících), zemědělství, žurnalistika a komunikace. Univerzita v ČR může požádat o specialistu formulářem „Call for Appointment“ - viz naše internetová stránka http://www.fulbright.cz/pro-skoly-a-vedecke-instituce/index.shtml . Hostitelské pracoviště v ČR hradí svému hostu ubytování, stravování a případně místní dopravu. Tento program je mimořádně vhodný zejména pro navázání nových kontaktů v oborech a na pracovištích, kde k tomu dosud nebyla příležitost. Univerzita může požádat jmenovitě o určitého odborníka z USA nebo obecně o zástupce určitého oboru.

Zdroj Fulbrightova komise v Praze.
Další podrobnosti:
Dr. Hana Rambousková
Fulbrightova komise
Táboritská 23
130 87 Praha 3
tel. 222 729 987, l. 22
rambouskova@fulbright.cz
http://www.fulbright.cz

Díky:
--
*********************************
Martin Glogar
Office for International Studies
Coordinator for Project Support
Masaryk University
Komenskeho nam. 2 602 00 Brno
Czech Republic

Tel.: +420 549 49 3076
Fax: +420 549 49 1113
e-mail: glogar@czs.muni.cz
http://ois.muni.cz
http://czs.muni.cz
*********************************

pátek 2. dubna 2010

Aktuální nabídka stipendií

Nadace Zdeňka Bakaly vyhlásila nový stipendijní program

Nadace Zdeňka Bakaly letos poprvé vyhlásila svůj nový program Scholarship. V rámci něj bude poskytovat stipendia na prestižní, především americké univerzity. Jde o pomoc českým studentům, kteří mají talent a odhodlání, ale chybějí jim potřebné finance. Zakladatel, členové správní rady i výběrové komise Nadace Zdeňka Bakaly vychází z přesvědčení, že kvalitní vzdělání je tou nejlepší životní investicí.

Nadace Zdeňka Bakaly chce v programu Scholarship finančně přispět v prvním roce deseti studentům, v dalších letech počítá s nárůstem. Bude záležet na zájmu a úrovni žadatelů

Písemné přihlášky je možné zaslat ve dvou termínech, a to do 16. července 2010 a 15. října 2010 na adresu nadace. Informace o výsledku prvního kola výběrového řízení, popřípadě pozvánka užšímu okruhu kandidátů k pohovoru před výběrovou komisi budou uchazečům odeslány do 31. srpna 2010, resp. 30. listopadu 2010

Více informací: http://www.nadacezb.cz/scholarship.html



Jagellonská univerzita v Krakově vypisuje další ročník programu „Stipendia královny Jadwigy“.

Stipendia jsou určená doktorským studentům nebo učitelům vyšších vzdělávacích institucí ze zemí bývalého socialistického bloku. Stipendisti mohou v Krakově buď studovat nebo dělat výzkum a to v rozmezí 1-3 měsíců v období říjen 2010 až červen 2011.

Uzávěrka přihlášek: 15. května
Více informací: http://www.uj.edu.pl/funduszestypendialne/ (http://www.uj.edu.pl/oip/index.php?option=com_content&task=category§ionid=5&id=25&Itemid=125)



Jagellonská univerzita v Krakově vypisuje další ročník programu „stipendia Jozefa Dietla“.

Stipendia jsou určená doktorským studentům medicíny ze zemí bývalého socialistického bloku (vč. České republiky). Vybraní stipendisté budou mít možnost dělat roční výzkum na lékařské fakultě Jagelonské univerzity v Krakově.

Uzávěrka přihlášek: 15. května
Více informací: http://www.uj.edu.pl/funduszestypendialne/



Praktikum v Německu prostřednictvím studentské organizace GFPS-CZ
Studentská organizace GFPS-CZ vypisuje následující nabídky pracovních stáží v Německu:
1. Praktikantská místa u společnosti METRO Group Neuss pro studenty technických oborů, ekonomických oborů a informatiky. Praktikant bude pracovat čtyři dny v týdnu po osmi hodinách a jeden den v týdnu studovat na Universitě v Düsseldorfu.
2. Praktikantské místo v Archivu KZ-Gedenkstätte Neuengamme v Hamburku (Památník koncentračního táboru v Neuengamme – www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de) pro studenty humanitních oborů. Stipendista/ka bude v Památníku pracovat 3 dny v týdnu 8 hodin denně. Zbývající 2 dny bude studovat na univerzitě v Hamburku.
3. Praktikantské místo v Grone Wirtschaftsakademie (Hospodářské akademii – www.grone-wak.de) v Hamburku pro studenty ekonomických oborů. Stipendista/ka bude v Akademii pracovat 3 dny v týdnu 8 hodin denně. Zbývající 2 dny bude studovat na univerzitě v Hamburku.

GFPS garantuje svým stipendistům osobní podporu, pomoc v místě studia a stipendium ve výši 580 euro měsíčně.

Stipendista/ka se dále zúčastní dvou seminářů (Dny měst a Quadrat), kterých se zúčastní i stipendisté z ostatních zemí, ve kterých GFPS působí (Německo, Polsko). Účast je nutná. Stipendisté na nich představí výsledky a poznatky ze svých projektů.

Profil uchazečů
• Studium požadovaného oboru
• Dobrá znalost německého jazyka
• Schopnost pracovat v týmu i samostatně a flexibilita
• Zájem o německou kulturu a společnost
• Aktivní zájem o společenské, kulturní a politické dění
• Schopnost pracovat s MS Office a internetem
• Znalost anglického jazyka je výhodou, ne však nezbytnou podmínkou
• Nutností je status studenta na některé české vysoké škole nebo univerzitě a české
občanství

Zájemce/zájemkyně musí poslat motivační dopis, strukturovaný životopis a doporučující dopis vysokoškolského pedagoga, kterým doloží studijní výsledky a předpoklady, společenskou angažovanost nebo kariérní zkušenosti žadatele/žadatelky. Dále je nutné předložit studijní plán na univerzitě v Hamburku, resp. v Düsseldorfu. Podklady musí být v němčině.

Všechny podklady budou posouzeny německo-českou komisí.

Podklady k žádosti zasílejte na adresu Dorothee.Ahlers@gfps.org. Sem směřujte i případné dotazy.

Žádosti zasílejte do 30. dubna 2010.

Stipendium bude přiděleno podle výše získaných prostředků.
Více informací: http://gfps.realmind.org/cz/?p=125



Stáže v centrále NATO

Severoatlantická aliance hledá studentské stážisty na rok 2011. nejen z řad studentů politologie a mezinárodních vztahů, ale také práv, přírodních věd, ekonomie, IT a společenských věd – např. i tyto:

# Business Administration
# Health Sciences, Public Administration
# Economy and Finance,
# Industrial Engineering and Management Sciences
# Architecture, Building and Planning
# Computer Science and Engineering
# Construction Management and Engineering
# Law, etc.

Termín zaslání přihlášek: 31. května
Více informací: http://www.nato.int/structur/interns/index.html



Možnost studia medicíny v Číně

ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR si Vás dovolujeme informovat, že Ministerstvo školství ČLR zveřejnilo seznam vysokých škol a plán na přijímání vysokoškolských studentů ze zahraničí ve školním roce 2010/2011 na obory:
• klinická medicína a stomatologie v bakalářském studijním programu - v anglickém jazyce
• klinická medicína pro doktorandy – v anglickém jazyce
• další medicínské obory na všech úrovních (bakalář, magistr, doktorand) – v čínštině
Seznam je k dispozici také na www.studyinchina.edu.cn (tento odkaz je bohužel jen v čínštině, a i přes urgenci MŠMT nedodalo nic jiného).


Stipendium pro studium na Akademii Jana van Eycka v Maastrichtu
Akademie Jana van Eycka je pracovištěm pro oblast výtvarného umění, designu a teorie.
Tato akademie přijímá každoročně celkem 48 zahraničních uchazečů z oblasti umění a teorie výtvarného umění k realizaci buď vlastního individuálního projektu nebo k účasti v kolektivním projektu. Lze se ucházet o jednoroční anebo dvouletý pobyt s nástupem zpravidla od 1. ledna (akademický rok je totožný s rokem kalendářním), je však také možné přijetí k pobytu jiné délky nebo s jiným datem nástupu.
Přijatým uchazečům jsou vytvořeny potřebné podmínky pro jejich práci včetně konzultací s předními umělci, designéry a teoretiky.

Zaměření jednotlivých oddělení („departments“) akademie :
(v angličtině)

Fine Art
The Fine Art department offers a unique space for experimentation, production, reflection and debate. Researchers conduct their artistic research in an environment that encourages questioning of the assumptions, forms, meanings and contexts that are tied to the practice of making art today. The Fine Art department welcomes artists, individuals and groups, without stipulating conditions regarding form, content and media. Artistic practice is supported by a programme of events and sustained conversations organised by the researchers and advising researchers, according to their interests.

Design
The Design department focuses on design as research, design as discourse and design as publishing. It initiates and supports research projects in the areas of cultural and corporate identity, mapping, print and new media publishing, urban and regional identity, and book design. The department expressly solicits individual designers to propose and carry out their own research in exchange with the institute’s array of events and presentations. Whereas the department formerly focused on graphic and communication design, it has widened its scope to include spatial, product and service design.

Theory
The Theory department at the Jan van Eyck Academie is an international platform for reflection and research. Its mission is to create the opportunity for outstanding researchers to explore alternative ways of shaping their intellectual horizons by providing a stimulating environment for critical inquiry and intense debate. The Theory department welcomes applications from researchers of unusual promise who pursue their artistic and intellectual view of the interface of critical theory, philosophy, aesthetics, psychoanalysis and the visual arts. Candidates can associate with one of the research projects of the department. Applications not or only indirectly related to the research projects will be considered on equal terms.
Přijatí uchazeči dostanou k dispozici vlastní studio a stipendium (v roce 2010 činí jeho výše 9380 eur ročně a je vypláceno ve 13 splátkách).

Formulář přihlášky a pokyny pro podání najdete na
http://www.janvaneyck.nl/5_applications/application_procedure_extended.html
Uzávěrka podávání žádostí o přijetí je 15. dubna 2010.
Kontakt a bližší informace:
Jan van Eyck Academie
Post-Academic Institute for Research and Production
e-mail: leon.westenberg@janvaneyck.nl (dotazy týkající se podávání přihlášek)
ankie.bosch@janvaneyck.nl (obecné informace o Akademii Jana van Eycka)
Internet: http://www.janvaneyck.nl
http://www.janvaneyck.nl/5_applications/application_procedure_extended.html



Stipendia pro magisterské studium na Masdar Institute of Science and Technology v Abú Dhabí
Masdar Institute of Science and Technology v Abú Dhabí nabízí postgraduální stipendia pro celé magisterské studium.
Škola byla nedávno založena ve spolupráci s Massachusetts Institute of Technology (MIT), výuka na ní byla zahájena v akademickém roce 2009/2010. Škola je koncipována jako špičková instituce se zaměřením na alternativní zdroje energie a trvale udržitelný rozvoj.
Výuka je vedena v angličtině.
Hlásit se mohou studenti posledního ročníku bakalářského studia, u nichž se předpokládá, že v akademickém roce 2009/2010 toto studium dokončí, a absolventi bakalářského studia.
Stipendium pokrývá všechny nutné výdaje spojené se studiem (stipendisté neplatí školné ani ubytování, budou jim uhrazeny cestovní náklady a každý měsíc budou pobírat stipendium).
Na škole lze studovat následující magisterské studijní programy:
- MSc in Engineering Systems and Management
- MSc in Information Technology
- MSc in Materials Science and Engineering
- MSc in Mechanical Engineering
- MSc in Water and Environmental Engineering
- MSc in Microsystems
- MSc in Electrical Power Engineering
Tyto magisterské studijní programy trvají necelé dva roky (začínají vždy na podzim a končí na jaře přespříštího roku). Ne každý studijní program bude nutně otevřen v určitém roce, zájemci si vždy musí najít přesné informace na níže uvedené webové stránce.
Od akademického roku 2010/2011 se zavádí doktorandské (PhD) studium.
Kompletní přihlášky je nutno zaslat co nejdříve (nejpozději do konce června 2010) na adresu MŠMT ČR:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR
odbor mezinárodních vztahů
k rukám p. Mgr. Lukáše Leváka
Karmelitská 7
118 12 Praha 1
Podrobné informace, podmínky a pokyny pro podávání přihlášek jsou na adrese www.masdar.ac.ae
Žadatelé musí mj. předložit doklad o složení testu z angličtiny (TOEFL nebo IELTS) a testu GRE. Přijímací řízení probíhá podle stejných pravidel jako přijímací řízení na MIT.


Stipendia OSF ACCENTURE na podporu studia v zahraničí pro studenty IT

Nadace OSF Praha vypisuje konkurz na získání doplňkového stipendia z Fondu společnosti ACCENTURE na podporu vzdělávání pro studium na univerzitách v zemích EU nebo mimo Evropu pro studenty magisterských nebo doktorandských studií. O stipendium se mohou ucházet studenti, jejichž studijním oborem je IT, popřípadě IT v kombinaci s ekonomií. Termín uzávěrky pro podání žádostí je 30. 4. 2010.


Stipendia OSF ACCENTURE


MUSICA – LINGUA UNIVERSA
Koncert pro zahraniční studenty


V úterý 27. 4. 2010 v 18 hodin se ve Dvoraně rektorátu VUT (Antonínská 1) koná koncert (nejen) pro zahraniční studenty brněnských vysokých škol. Účinkují studenti Janáčkovy akademie múzických umění v Brně.

Všichni jsou srdečně zváni!

Vstup zdarma/ pohoštění zajištěno 




Doktorské stipendium pro přírodovědce a techniky v USA

Komise J. W. Fulbrighta vyhlašuje nové kolo výběrového řízení do stipendijního programu určeného na financování doktorského studia vědecko-technicky zaměřených oborů na špičkových univerzitách ve Spojených státech amerických. Zájemci o účast ve výběrovém řízení se musí do programu předběžně registrovat do 25. dubna 2010 s tím, že uzávěrka přihlášek je 1. června 2010.

Fulbrightovo stipendium pro doktorské studium vědy a techniky již třetí rok poskytuje talentovaným studentům příležitost absolvovat celý postgraduální program a získat doktorský titul některé z renomovaných amerických univerzit. Stipendium se uděluje na dobu tří let, poté americká univerzita převezme financování až do doby získání titulu Ph.D. Udělený grant pokrývá kompletní náklady studijního pobytu - školné, životní náklady, zdravotní pojištění, dále obsahuje příspěvky na studijní materiály, výzkum, odborné konference, cestovné a případně další odborné aktivity.

V roce 2010 bude do programu celosvětově vybráno čtyřicet studentů. Fulbrightova komise může za Českou republiku nominovat až tři kandidáty.
Další informace:
http://www.fulbright.cz/fulbrightova-stipendia/stipendium-pro-doktorske-studium-vedy-a-techniky.shtml



Studium a praxe pro absolventy v USA

Fulbrightova komise vyhlašuje další ročník Stipendijního programu Huberta Humphreyho. Program je určen zájemcům uprostřed profesní dráhy, kteří mají zájem rozšířit svou odbornost prostřednictvím jednoročního studia na americké univerzitě a následného praxe v jedné či více vybraných institucích.

Desetiměsíční studium na vybrané univerzitě, kam jsou účastníci programu umisťováni podle svého profesního zaměření, nevede k získání akademické hodnosti. Získávání dalších profesních zkušeností je klíčovou součástí pobytu. Program umožňuje po dobu šesti týdnů navazovat kontakty s místními institucemi, účastnit se konferencí a vykonávat odbornou praxi v jedné či více vybraných institucích.

Základními požadavky na kandidáty programu jsou absolvované vysokoškolské studium a alespoň pět let praxe v oboru. Zájemci by rovněž měli být mají být kvalitními odborníky v některém z vybraných oborů, jejichž seznam lze najít na webovské stránce programu, měli by mít dobré organizační a řídící schopnosti s možností dalšího růstu a kompetence v anglickém jazyce.

Pokud kandidát stipendia splňuje uvedené kvalifikační předpoklady, ale jeho znalost angličtiny je pouze průměrná, může rovněž podat přihlášku s tím, že pokud by byl vybrán, musel by se zúčastnit 20-25 týdenního kurzu angličtiny v USA, který by předcházel vlastnímu stipendijnímu programu.

Termín podání přihlášky: 1. července

Další informace: http://www.fulbright.cz/fulbrightova-stipendia/stipendijni-program-huberta-humphreyho.shtml